Την Παρασκευή 8-1-2010 πραγματοποιήθηκε "διαβούλευση" στο Δήμο μας για την εξωτερική περιφερειακή. Μια διαβούλευση με τους πολίτες και τους φορείς τους η οποία παραγγέλθηκε από τα εντεταλμένα όργανα της πολιτείας, τον Υφυπουργό Δημοσίων Έργων και την οποία ανέλαβε να υλοποιήσει ο πρόεδρος της ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. κ. Γούλας με τους συνεργάτες του.
Το πρώτο που έχει να παρατηρήσει κανείς είναι ο χώρος που επιλέχθηκε από τη διοίκηση Γεράνη να πραγματοποιήσει αυτή τη διαβούλευση. Ήταν η αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου η οποία μπορεί να εξυπηρετήσει μόλις 40 πολίτες, και αυτό όχι σε ανθρώπινες συνθήκες, μιαν και αυτή η διαδικασία απαιτεί την παρουσία των πολιτών και τη συμμετοχή τους για πολλές ώρες. Το αποτέλεσμα ήταν οι πολίτες να μην μπορούν να παρακολουθήσουν τη διαδικασία μια και ο κόσμος έφτανε έως την έξοδο του Δημαρχείου και πολλοί από αυτούς ενώ είχαν διάθεση, να αναγκαστούν να αποχωρήσουν. Σε ανάλογες εκδηλώσεις που παραβρέθηκα στο Δήμο Θέρμης και στο Δήμο Πεύκων αυτές πραγματοποιήθηκαν σε χώρους που δίνει ανάλογες δυνατότητες (πολιτιστικό κέντρο Θέρμης και αίθουσα 1ου δημοτικού σχολείου Πεύκων). Ενώ λοιπόν η διοίκηση είχε την δυνατότητα να την πραγματοποιήσει στην αίθουσα του δημοτικού σχολείου Ασβεστοχωρίου όπου υπάρχει χώρος για 250 πολίτες, ο Δήμαρχος επέλεξε για μια ακόμη φορά το υπόγειο. Φαίνεται ότι η συμμετοχή των πολιτών εξακολουθεί να φοβίζει τη διοίκηση Γεράνη.
Το δεύτερο που αναδείχθηκε είναι η μεγάλη καθυστέρηση στην συζήτηση ενός τόσο σημαντικού θέματος και μιας τόσο σοβαρής διαδικασίας. Οι γειτονικοί Δήμοι Πυλαίας και Θέρμης σε λαϊκές συνελεύσεις διαμόρφωσαν άποψη και είχαν συγκεκριμένα αιτήματα εδώ και ένα χρόνο τουλάχιστον, εκφρασμένη και από αποφάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων τους. Εδώ και περισσότερο από ένα χρόνο θέταμε συνεχώς το αίτημα επιτέλους να συζητήσουμε αυτό το θέμα που θα επηρεάσει τη ζωή μας τις επόμενες δεκαετίες. Συναντούσαμε την άρνηση του Δημάρχου με δικαιολογία το έλλειμμα ενημέρωσης από την Εγνατία Α.Ε., μέχρι που φτάσαμε στο πάρα πέντε για να συζητήσουμε βιαστικά και ανεπαρκώς το ζήτημα.
Αυτός ο δρόμος λοιπόν που θα ολοκληρωθεί έως το 2015 δεν εξυπηρετεί στο ελάχιστο τις καθημερινές μετακινήσεις προς την πόλη όλων των περιαστικών Δήμων της Θεσσαλονίκης που αντιπροσωπεύουν το 90% των καθημερινών τους μετακινήσεων παρά μόνο την διαμπερή κυκλοφορία όπως παραδέχθηκε ο Πρόεδρος της Εγνατία Α.Ε.. Ο μόνος λόγος που επιλέχθηκε αυτή η χάραξη είναι η γειτνίασή της με την εσωτερική περιφερειακή στην κηπούπολη της Πυλαίας και η διοχέτευση του φόρτου αυτής προς την νέα οδό.
Στη συζήτηση και στη "διαβούλευση" λοιπόν που έγινε αποδείχθηκε για μια ακόμη φορά το πόσο πρόχειρα, αποσπασματικά και κάτω από το καθεστώς πίεσης χρονικής και οικονομικής (βλέπε ΕΣΠΑ 2007-2013) αντιμετωπίζεται ο σχεδιασμός των έργων στην Ελλάδα. Η προηγούμενη περιφερειακή που σχεδιάστηκε για να λύσει το πρόβλημα της διαμπερούς κυκλοφορίας της Θεσσαλονίκης για τα επόμενα 30 χρόνια όπως ισχυριζόταν και ολοκληρώθηκε στα μέσα της δεκαετίας του ΄90, πριν περάσει μια δεκαετία αποδείχθηκε η ανεπάρκειά της και η πλήρης αποτυχία των σχεδιαστών της. Η καλύτερη ομολογία γι αυτή την αποτυχία είναι η μελέτη για την νέα περιφερειακή που συζητάμε σήμερα μόλις μια δεκαετία μετά. Μήπως κάτι δεν πάει καλά με την αντίληψη που έχουμε για το κυκλοφοριακό και την μετακίνηση ανθρώπων και εμπορευμάτων σ΄ αυτό τον τόπο. Η πριμοδότηση με έργα της αυτοκίνησης δεν λύνει το κυκλοφοριακό διότι όσο χώρο δώσει κάποιος στο αυτοκίνητο είναι βέβαιο ότι αυτό θα τον καταλάβει. Είναι σαν να κυνηγάμε την ουρά μας συνεχώς. Η σύγχρονη αντιμετώπιση είναι η αποθάρρυνση της χρήσης του αυτοκινήτου δημιουργώντας συγκεκριμένα έργα, χώρους και παίρνοντας μέτρα που διευκολύνουν την χρήση εναλλακτικών μέσων.
Τελικά ο "μονόδρομος" που έχουμε πάρει για την αντιμετώπιση του προβλήματος των μετακινήσεων μόνο μέσα από την στενή αντίληψη της κατασκευής συνεχώς νέων αυτοκινητοδρόμων χωρίς άλλα παράλληλα έργα όπως μέσα σταθερής τροχιάς (προαστιακός, τραμ), θαλάσσια μεταφορά όπου μπορεί, αξιόπιστα και γρήγορα μέσα μαζικής μεταφοράς, είναι αδιέξοδος. Ας φανταστούμε όλοι μας ένα προαστιακό που θα διερχόταν κάπου από το Δήμο μας. Θα χρειαζόμασταν μόνο 5 λεπτά για να φθάσουμε με το αυτοκίνητο μας στο σταθμό μετεπιβίβασης και άλλα 10 λεπτά για να φτάσουμε στον προορισμό μας, πετυχαίνοντας οικονομία χρόνου, χρήματος και βοηθώντας παράλληλα την πόλη της Θεσσαλονίκης να αναπνεύσει. Όλες ο Ευρωπαϊκές πόλεις που έχουν αναπτύξει αυτά τα μέσα που λειτουργούν άψογα και συμπληρωματικά το ένα στο άλλο κάνουν τόσο λάθος ή μήπως αυτά τα έργα δεν είναι για την Ελλάδα και τους Έλληνες. Δυστυχώς μόνοι μας οι πολίτες βάζουμε τον πήχη πολύ χαμηλά διότι δεν απαιτούμε από τους εκάστοτε κυβερνώντες τα αυτονόητα που ισχύουν για όλο τον υπόλοιπο κόσμο.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΑΝΤΩΝΟΥΔΗΣ
ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ
ΤΗΛ. 6976111440
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου